Inga Björstedt
Inga Björstedts separatutställningen "Den ambivalente pingvinen" hölls hos oss oktober till november 2024, med gästcuratorn Martin Schibli.
"Inga Björstedt har genom decennierna arbetat fram ett eget konstnärligt universum utifrån teckningar, måleri och textilarbeten. Hon har skapat åtskilliga offentliga utsmyckningar samt vid flertal tillfällen arbetat med teater i egenskap av teaterscenografi eller kostym.
Björstedts teckningar är genomarbetade. Det tecknas och suddas ut, retuscheras, vilket ger att teckningarna vanligtvis består av varierande grånyanser och inte bara av tecknade linjer. Resultatet är att teckningarna äger en materialitet utöver själva teckningen betraktat som linje och motiv på en vit yta.
Motivmässigt rör sig Björstedt i ett skapat universum där referenser, motiv, bildelement och berättelser ständigt återkommer. En övergripande och återkommande berättelse utgörs av hennes uppväxt. Konstnären föddes 1943 i Japan under andra världskriget. Livet i Japan och kriget var stundtals komplicerat och det fanns ingen möjlighet att resa tillbaka till Sverige. Hon minns fortfarande skyddsrummet i Shiojia och hjälpsändningarna från Röda Korset med bland annat strumpor. Först en bra bit efter krigsslutet kunde familjen resa tillbaka via båt till Sverige. En resa på flera månader via Suezkanalen.
Ur denna berättelse har en bildvärld skapats med bildelement som refererar exempelvis till Röda Korset, strykbrädor, kläder, drömmen om mamman hon inte träffade, resandet och en hund som fick stor betydelse för familjen. Konstnärens teaterbakgrund kanske också bidrar till att hon använder teckningarna till en större helhet som skapar ett universum. Motiven betraktade som scener, karaktärer, rekvisita med mera formas till berättelser, som kan variera – inte minst utifrån betraktarens tolkningar.
På utställningen i Galleri Skelderhus visar Björstedt teckningar utförda på sitt karaktäristiska sätt. Men, i den aktuella utställningen, kan man skönja en mer specifik frågeställning kring konstnärskapets förutsättningar. Det kan röra ambivalensen mellan att vara trogen sitt konstnärskap och samtidigt ingå i en social acceptans. Något som inte alltid smidigt går att förena."
- Martin Schibli
Utställningen recenserades även i Helsingborgs Dagblad av Johanna Gredfors Ottesen.